Balans en stabiliteit

Balans en stabiliteit zijn twee termen die niet los van elkaar kunnen bestaan. Bij balans kunt u bijvoorbeeld denken aan problemen in het evenwicht door het evenwichtsorgaan zelf, door een probleem in de nek of door een hersenbloeding. Maar ook een slechte coördinatie van spieren geeft balansproblemen, zoals bij hypermobiliteit kan voorkomen.

 

Stabiliteit is een term dat men vaak associeert met sterk en stijf. Helaas is deze benadering volledig de plank mis slaan.
Een goede stabiliteit betekent dat de spieren en gewrichten goed gecoördineerd samenwerken, waardoor een beweging of handhaven van een houding stabiel wordt uitgevoerd.  Stabiliteitstraining bestaat om die reden niet uit zware krachttraining, maar juist uit kleine bewegingen die het lichaam uitdagen om vloeiend en met minimaal benodigde spierspanning te bewegen.

 

Met een rechte rug bukken is dus niet per se een vorm van stabiliteit, maar kan zelfs een teken zijn van instabiliteit: Als de speren en gewrichten een bukbeweging niet goed kunnen coördineren kiest het lichaam ervoor om alle spieren flink aan te spannen om de beweging toch mogelijk te maken, maar hierdoor wordt de beweging te krampachtig en levert juist problemen op.

 

Als de stabiliteit geoefend wordt verbeterd altijd de balans. Balansoefeningen en stabiliteitsoefeningen zijn uiteindelijk dezelfde soort oefeningen. Het verschil wordt gemaakt per persoon en de specifieke hulpvraag van die persoon.

 

Voor dit onderdeel heb ik een speciale balans- en stabiliteitstrainingscursus gedaan. Veel oefeningen zullen met behulp van een grote oefenbal gedaan worden.